המחיר למשתכן, אליה וקוץ בה…

רפורמת המחיר למשתכן הינה תכנית המעניקה לזוגות צעירים ולרווקים אשר עומדים בקריטריונים מסוימים – זכות לרכוש דירה, במחיר זול באופן משמעותי ממחירי השוק.

לתכנית שתי מטרות עיקריות- הראשונה, לאפשר לצעירים לרכוש דירה במחיר ריאלי והשנייה- להילחם במחירי הדירות הגבוהים.

אך לא כל הנוצץ זהב – אליה וקוץ בה.

סטנדרט בנייה ירוד

החיסרון הראשון של התכנית הוא – סטנדרט בנייה נמוך של הדירות.

רווחי הקבלן נפגעים מאחר ומראש הוא מתחייב למחיר נמוך וכדי לפצות על הפגיעה הוא מנסה להוזיל את עלויות הבניה בדרכים שונות: שימוש בחומרי בניה פחות איכותיים, מפרט דל, חדרי אמבטיה קטנים, חוסר בכיווני אוויר, דירות "כלואות" (חמש דירות בקומה).

למעשה, על אף העובדה כי היזמים הניגשים למכרזים מתחייבים על מפרט מסוים – שקבע שר האוצר ומשרד השיכון, עדיין הם מוצאים דרכים חלופיות לחסוך בכסף על חשבון רוכשי הדירות, כך שהמחיר הזול לכאורה – בסופו של דבר עולה ביוקר.

פיקוח לקוי

משרד השיכון מינה את חברת י.ת.ב כגוף המפקח על החוזים והבניה, חברה זו תפקידה לוודא שאכן החוזים והמפרטים עומדים בתנאי המדינה.

בפועל, בגלל עומסים גדולים על החברה המפקחת, הפיקוח לא נעשה בצורה מיטבית וישנם סעיפים רבים בחוזה שמנוגדים לתנאי המכרז וכמובן -הם לא ממש לטובתו של הרוכש, בלשון המעטה.

זמן ממושך

רבים ניגשים להגרלות ומחכים זמן רב לזכייה. וגם כשהם זוכים, הם לא יודעים דבר על הדירה ואם בכלל היא מתאימה לצרכים שלהם.

מכיוון שהוצאו מכרזים במסות גדולות, הרשויות לא היו מוכנות לכך מבחינת היתרים ותשתיות והיזמים נאלצו להמתין תקופה ממושכת לאישורי בניה, מה שגרם לכך שתקופת הזמן שהזוכים מחכים עד לקבלת הדירה, עלולה להיות מאוד ארוכה-לעיתים אפילו מעל 4 שנים.

בתקופה זו, הרוכשים ממשיכים לשלם שכירות, ואולי אפילו משכנתה במקביל – וכן נאלצים לספוג את עליית המדד, כך שבחלק מהמקרים, המחיר הסופי גבוה דיו מהמחיר ההתחלתי והקנייה כבר לא כל כך כדאית מבחינה כלכלית- אז גם היתרונות מאבדים מערכם.

ירידת ערך במחירי הדירות

הרבה מזוכי המכרזים, אינם מתכוונים לרכוש את הדירה למגורים, אלא מתכננים להשכיר אותה מאחר ולרוב האזורים אינם אטרקטיביים במיוחד.

במידה והבניינים יהפכו לבניינים של שוכרים, בסופו של דבר הם יכולים להיחשב נחותים יותר, הרי ידוע שתחזוקה של שוכר היא לא כמו תחזוקה של בעל הבית.

שלא נדבר על כך שכמות כל כך גבוהה של דירות לשכירות תיצור היצע שכירות עודף ואז גם להשכירן יהיה מאוד קשה.

בנוסף על כך, הזוכים מתחייבים שלא למכור את הדירה במשך 5 שנים מיום האכלוס. רבים מהזוכים הם זוגות צעירים המעוניינים לרכוש דירה אחרת מזו שזכו ולכן יכול להיווצר מצב שלאחר תקופה של 5 שנים, כאשר כבר ניתן למכור את הדירה, יהיה היצע גבוה של דירות למכירה בבניינים של המחיר למשתכן- מה שעלול להביא לירידה בערכן.

 הזול לעיתים עולה ביוקר

 

אנו רואים שלצד היתרונות, ישנם חסרונות לא מעטים, שהפכו את התכנית לכושלת.

בסופו של דבר לא רק שהמחירים לא ירדו, אלא גם התחלות הבנייה לא עלו כמצופה וניתן לראות דעיכה אט אט של התכנית לעבר הקצה.

חשוב לציין שבשורה התחתונה- האפשרות לקנייה ממכרזי המחיר למשתכן אינה פסולה!, אך חשוב מאוד להיות מודעים גם לחסרונותיה, לבדוק היטב את הפרויקטים המוצעים ולעשות צעדים שקולים ונכונים בעת קניית הדירה שלכם:)

בהצלחה!

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn

צרו איתנו קשר

כתובת: המושב 42, פרדס חנה כרכור